Personer i alle aldre og i alle deler av befolkningen blir svindlet. Fokuset til svindlerne er likevel mest rettet mest mot eldre mennesker. Derfor har vi har laget 9 bankvettregler for å gjøre det enklere å vite hva du skal gjøre dersom du blir oppringt av noen du ikke kjenner.
Svindel er vanskelig
Mange synes dette med svindel er skummelt, og de føler seg utrygge. Det kan også være vanskelig å snakke om det å bli lurt. Husk derfor at vi her for deg, og at vi kan besvare alle
spørsmål du har rundt svindel. For hvis du vet hva du skal se etter, og ikke deler personlig informasjon, er du bedre rustet til å unngå å bli svindlet. Bankvettreglene skal gjøre det lettere å huske hva du skal gjøre hvis uhellet er ute.
Hvis du blir bedt om å oppgi passord eller koder er det svindel!
De fleste svindelsaker der kundene taper store verdier, er telefonsvindel. Svindlerne utgir seg for å være bank eller politi, og ber deg bekrefte fødselsnummer, BankID-koder og passord. De later kanskje som om du allerede har blitt svindlet, og sier de skal hjelpe deg med å ordne opp. Her er det viktig å være på vakt, for banken eller politiet vil aldri be deg om å dele BankID-koder eller passord på telefon. Hvis noen ber deg om dette er det svindel! Hvis du har spørsmål eller bekymringer, er det bare å ta kontakt med oss i banken for mer informasjon