Hopp til innholdet Logg inn
En jente sitter på en båt i nydelig sommervær
Er du klar for å nyte «bøljan blå»? I denne artikkelen får du noen gode råd for å gjøre båten klar for sommeren, slik at du unngår uheldige overraskelser. 

Slik gjør du båten klar for sesongen

Når den vintertrøtte båten din kommer frem fra presenningen, må du sørge for at den er i ship shape for nye eventyr. Slik gjør du det.

Når snøen smelter og vårfuglene hilser på, er det på tide å ta av båtpresenningen og gjøre fartøyet klar for en ny sommer på «bøljan blå».

Sesongen for dagsturbåtene starter normalt i begynnelsen av april og mai, så har du ikke begynt ennå, er det på høy tid å begynne med vårpussen.

Har du en plastbåt kan du enkelt ta vårpussen av båten din selv. Trebåter derimot, krever litt ekstra stell, så er du usikker på hvordan du skal behandle trebåten din, bør du sjekke med en spesialist før du går i gang.

Har du husket å forsikre båten din? Sjekk hvilken forsikring som passer deg best her.

Vi tok en prat med reportasjeleder Amund Rich Løken fra Båtmagasinet, og her er hans beste tips til hvordan du bør stelle båten etter en vinter under plastdyna.

Amund Rich Løken (innfelt) deler sine beste tips til en sommerklar båt.

8 gode råd for en sommerklar båt

1. Puss, puss, så får du en smuss(fri) båt

Å vaske båten grundig utvendig når du tar opp båten på høsten og gjør den klar på våren igjen, er utrolig viktig. Dette kan du enkelt gjøre ved å bruke en høytrykkspyler langs skroget.

Fjern groe under båten, enten med en skrape, stålbørste eller høytrykkspyler på de litt tøffere partiene.

 – Den tyngste jobben har du som regel under båten. Ellers er det viktig å huske at vårpussen egentlig starter allerede høsten året før. Gjør unna mye av forarbeidet da, så blir jobben enklere når den vintertrøtte båten kommer frem fra presenningen, sier Løken.

2. Ta en ordentlig titt

Når skroget er fritt for smuss, skitt, groe, tang og tare, bør du inspisere hele båten grundig.  

– Kontroller at fartøyet er helt under skroget, uten tegn til vannlekkasje. Se også til at alt som er påmontert sitter som det skal, sier båtjournalisten.

Oppdager du noen skader på båten din? Da melder du det inn til oss her.

3. Bruk den riktige såpen før du rubber og polerer båten

Det er som sagt viktig at du vasker skroget godt. Du kan få kjøpt en spesiell sjampo som er beregnet på båt, men vanlige husholdningsprodukter som grønnsåpe gjør også nytten. Prøv å unngå å bruke midler med sliping. Er du usikker på hva du kan bruke, kan du alltids spørre i en båtutstyrsbutikk. De vil også hjelpe deg med å finne de riktige produktene til den typen båt du har.

Er skroget veldig stygt, kan det rubbes før du polerer den.

Hvis du skal rubbe er det viktig at du bruker en maskin som ikke har en altfor høy hastighet på poleringspaden da det kan føre til varmgang og skade overflaten. Bruk derfor en mild rubbing på:

  • Skrog og overbygg
  • Matte og ulne steder og ved fendergnag 
  • Fenderlister og sotede områder
  • Rundt alt påmontert metall rundt båten. Triks å bruke tannbørste
  • Sotete områder

Når du er ferdig med å rubbe, er det på tide å polere båten og legge på et lag med voks når båten er tørr.

– Det viktigste er at alt er rent før du begynner å polere. Å legge på et nytt lag med voks er noe du bør gjøre hvert år, understreker Løken.

4. Legg på bunnstoff

Før du bruker en rulle til å legge på bunnstoff på båten, er det viktig at underlaget er helt tørt. Det finnes flere typer bunnstoff å velge i, men de fleste bruker selvpolerende bunnstoff. Det holder som regel med ett strøk.

5. «Brush up»

Nå er det på tide å rette blikket innover. Ta en skikkelig «brush up» på eventuelle områder med treverk.

– Tredetaljer holder seg pene om de får behandling med olje eller lakk. Ubehandlet teak blir grått, mens teaken beholder fargen hvis den får behandling med olje. Dra over med fint sandpapir først, anbefaler Løken.

Ellers er det å tørke støv, vaske vinduer, rengjøre putetrekk, vaske fenderne og andre overflater. Gå gjerne over fenderlisten med aceton på en klut. Det gjør seg med en blank og pen fenderlist.

6. Ta «et dypdykk» i selve båten

Ta en titt i skrogbunnen innvendig. Sjekk at alt av skroggjennomføringer, kraner og ventiler under vannlinjen er i orden, og at det er tett.

Se også på kraner og ventiler. Mange av disse er laget i plast, og etter en vinter med mye frost kan det oppstå skader.

– Er det tilfelle, og de ikke er tette mer, bør de byttes ut. Du bør også sjekke bensinslanger og kabler. Kabler til gass og gir bør smøres med fett eller grease. Slangen som går fra bensin til motor må være hundre prosent i orden, tett og hel. Alle slangeklemmer burde også sjekkes og eventuelt etterstrammes, sier båtjournalisten.

Han anbefaler også å ta en kikk på alt av kabler. Her bør du sjekke styring, gir og gass, samt passe på at alt er ordentlig smurt med fett eller grease.

7. Sjekk motoren og tennpluggene

Båtmotoren trenger også en vårsjekk.

– Sørg for at det er et lag med fett i alle svingbare ledd på båtmotoren. Løft litt og vri på den utvendig for å komme til ordentlig. Ta av lokket og se til at alt i motoren er i orden, også tennpluggene. Er det et tynt og brunt belegg nederst på pluggen er det ok, men er det tykt og svart bør du kanskje bytte dem ut, forklarer Løken.

Den erfarne båtjournalisten anbefaler også å spraye motoren med en fuktfordriver. Dette gjør du på alle komponentene under lokket i selve motoren.

– Det er viktig å holde salt og fukt borte fra båtens motor. Du bør også skifte girolje i undervannshuset. Dette er noe som gjøres hvert år, sier han.

8. Bytt bensin 

Har du en båt med løs bensintank, må denne tømmes og rengjøres – i alle fall hvis du ikke har gjort det på en stund. Det er fordi det kan komme rustflak innvendig etter noen års bruk.

 – Når du har tømt ut det meste, la det være igjen litt bensin som kan skvulpe med for å «rengjøre» tanken, sier Løken.

Også bensin kan bli gammelt, minner han på. For å være på den sikre siden kan det derfor lønne seg å fylle på full tank med ferskt drivstoff.

 – Og når du har gjort dette er det bare å ta på seg badetøyet, ta frem nistekurven og satse på at det blir en skyfri dag på havet med strålende sol, avslutter Løken.

Vi ønsker deg en god tur. Husk å følg sjøvettreglene.

Ops, det er noe galt med båten. Hva nå?

Det er ikke alltid ting går som det skal, selv ikke når du har pakket inn båten din i et tykt lag med plast, fulgt reglene om regelmessig tilsyn av den om vinteren, og du har gjort alt etter boka.

Uforutsette ting kan skje, og når de gjør det er det godt å være riktig forsikret. Hos oss kan du velge mellom fire ulike typer båtforsikringer.

Oppdager du en skade, bør du melde den inn her.

Visste du at?

... norske båteiere foretrekker Askeladden, eller at gjennomsnittslengden på båter i Småbåtregisteret er drøye 19 fot?

Kilde: Redningsselskapet

Båt på sjøen

Båtforsikring

Det lønner seg å kjøpe egen forsikring til båten din. Med en egen båtforsikring er du nemlig dekket mot alle plutselige og uforutsette skader.

Derfor bør du skaffe deg en båtforsikring