Hva kan jeg gjøre selv?
Det er viktig at du kommer i gang med skadebegrensende tiltak så raskt som mulig. Husk at liv og helse alltid går først, og bruk egnet beskyttelsesutstyr. Skru av strømmen i den berørte etasjen med vannskade før du går i gang. Det viktigste er å forsøke å få vannet ut av huset, eller skaffe hjelp til dette.
Hvis eiendeler er berørt, bør de flyttes ut av vannet og til et tørt sted. God ventilasjon vil fremskynde tørkeprosessen. Så åpne dører og vinduer når du er hjemme, bruk vifte eller avfukter om du har tilgang på det. Ta gjerne bilder selv som dokumentasjon.
Jeg har meldt sak til dere, når får jeg svar?
Har du meldt den til oss kan du være trygg på at den er mottatt. Vi besvarer alle saker så fort vi kan, men med unormalt mange skader vil det ta lengre tid enn vanlig. Vi har ikke glemt deg.
Når kommer det sanering eller takstperson til meg?
Det er kø for å få tilgang til sanering og takstpersoner nå, på grunn av det store antallet mennesker i området som ble påvirket av uværet og flommen. Vi må prioritere hjelp til de som er hardest rammet først. Vi forstår at ventetiden kan være frustrerende, men vi jobber så hardt vi kan, slik at vi kan hjelpe deg så fort som mulig.
Jeg har husforsikringen hos dere, men innboforsikringen hos noen andre. Hva vil det si for meg?
Det påvirker ikke hva du får dekket. Nedsiden er at du får to egenandeler, mens du hadde fått én egenandel om du hadde begge deler hos oss. Det er viktig at du melder skade til innboselskapet også hvis innboet ditt er skadet.
Bilen min står i avsperret område. Hva er alternativene mine?
Hvis bilforsikringen din dekker leiebil har du krav på leiebil i tråd med vilkårene i forsikringen din.