Etter to flyulykker med flytypen Boeing 737 MAX 8 har luftfartsmyndighetene innført flyforbud for den flytypen i hele Europa.

  

Først og fremst flyselskapet du skal kontakte

-Er du rammet av at Boeing 737 MAX 8 er satt på bakken er det først og fremst flyselskapet du skal kontakte for å få hjelp. I de fleste tilfeller har man i utgangspunktet krav på ny billett eller få pengene refundert fra flyselskapet, opplyser Anita Tomter Skadesjef i Eika Forsikring. 

 

-Vi i Eika Forsikring dekker nye flybilletter dersom du ikke rekker videre transport som du har forhåndsbetalt, sier Tomter. 

 

Det er flyselskapet som skal dekke overnatting når årsaken er tekniske problemer med flyet. Skulle flyselskapet nekte å erstatte overnatting, vil vi kunne erstatte dokumenterte utlegg i henhold til vilkår. Dette under forutsetning av at flyselskapet dokumenterer at de ikke erstatter overnattingen og begrunnelse for det, sier Tomter.

 

Flyselskapet skal tilby tre alternativ

Forbrukerrådet sier at flyselskapet skal tilby tre alternativer, om flyet en har billett til blir innstil. 

  1. Passasjeren har rett på å få refundert kostnaden for den delen av reisen vedkommende ikke får benytte seg av.
  2. Passasjeren har krav på at reisen blir booket om, slik at vedkommende kommer seg fram til målet sitt så raskt som mulig. Passasjeren har da krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden.
  3. Passasjeren har rett til å booke en ny reise på et senere tidspunkt på samme vilkår som reisen som ikke ble noe av.

 

Hvordan kan du nå oss ved spørsmål?

Har du spørsmål kan du nå oss på flere måter:

  • Du kan kontakte vår alarmsentral SOS International på +45 70 10 50 50 
  • Har du lastet ned vår reiseapp, Eika Reise, kan du enkelt melde skade der og du har lett tilgang på alarmsentralen. 
  • Du kan også melde skader enkelt på våre hjemmesider: eika.no/forsikre/meld-skade